PDCA (Plan Do Check Act) Döngüsü

PDCA (Plan Do Check Act) Döngüsü

PDCA Döngüsü, süreçleri sürekli iyileştirmek ve problem çözmek için kullanılan bir modeldir. Bu model belli periyottaki döngüde tekrarlanması gerekmektedir. Bu yöntem, sistematik bir şekilde planlama, uygulama, değerlendirme ve geliştirme aşamalarını içerir. Kalite yönetimi, iş süreçleri geliştirme ve organizasyonel iyileştirme alanlarında yaygın olarak kullanılmaktadır.

PDCA döngünün başarılı bir şekile uygulanabilmesi 4 aşamada gerçekleştirilmektedir.

1. Plan (Planla)

Bu aşamada mevcut durum analiz edilerek hedef belirlenir. Hedefe ulaşmayı kolaylaştıracak veya yavaşlatacak sorunlar, ihtiyaçlar ve fırsatlar değerlendirilir. Çözüm stratejisi ve eylem planı da bu aşamada gerçekleştirilmektedir.

2. Do (Uygula) 

İlk aşamada belirlenen eylem planının gerçekleştirildiği aşamadır. Gerçekleştirirken büyük çapta bir aksiyon almak yerine pilot bir uygulama ile ilerlenebilir. Bu aşamada eylem planı test edilir.

3. Check (Değerlendirme)

Do aşamasında gerçekleştirilen eylem planının sonuçlarının değerlendirildiği, başarı kritelerine analiz edildiği aşamadır. Bu aşama döngünün sürekliliğinin sağlanması için oldukça önemlidir. Çünkü gerçekleştirme sürecinde yaşanan sorunların, iyileşme alanlarının değerlendirildiği ve yapılacakların belirlendiği aşamadır.

4. Act (İyileştir)

Eğer ilk üç aşamada elde edilen verilere göre başarılı bir durumdaysa yaygınlaşmanın gerçekleştirildiği aşamadır. Yaşanan sorunları çözecek bir sonraki döngü başlatılmaktadır.

PDCA (Plan Do Check Act) Döngüsünün Faydaları:

  • Sürekli iyileştirme sağlar.
  • Riskleri azaltır ve maliyetleri düşürür.
  • Problem çözme yeteneğini artırır.
  • Organizasyonun çevik bir şekilde değişime uyum sağlamasına yardımcı olur.
  • Planlama, uygulama, analiz ve iyileştirme adımlarını sistematik bir sırayla uygulanmasını sağlar.

PDCA (Plan Do Check Act) Döngüsünün Tarihçesi:

20. yüzyılın başlarına dayanır ve özellikle Walter A. Shewhart ve W. Edwards Deming gibi önemli isimlerle ilişkilidir. PDCA döngüsünün temelini atan kişi, istatistikçi Walter A. Shewhart‘tır. Shewhart, 1920’lerde kalite kontrol ve süreç iyileştirme için döngüsel bir model önerdi. Bu model, sistematik bir şekilde süreçleri gözden geçirmeyi ve iyileştirmeyi içeriyordu. 1950’lerde W. Edwards Deming tarafından geliştirilmiş ve popülerleştirilmiştir. Deming, bu yaklaşımı Japonya’da kalite iyileştirme çalışmaları sırasında tanıttı. Japon şirketleri, PDCA’yı benimseyerek küresel rekabetçilikte büyük başarılar elde etti. Özellikle Toyota gibi şirketler, bu yöntemi “Toyota Üretim Sistemi” içinde etkili bir şekilde kullandı ve Kaizen felsefesiyle entegre edilmiştir.

Leave a Comment

E-Bülten Aboneliği

Haftalık yayınlanacak bültene mail adresinizle ücretsiz kayıt olabilirsiniz.

2024 Copyright KaizenHub.com.tr | Powered By MLAP.com.tr