Etkin Product Owner’ın özellikleri

Etkin Product Owner’ın özellikleri

Product Owner’lar product backlog’un tek sahibidir. Talep sahipleri ile sürekli iletişim halinde olan, talepleri karşılayan, münazara eden, olgunlaştıran bir roldür. Hem domain bilgisi hem de kişisel yetkinlikleri ile ön plana çıkan bir roldür.

Product Owner’lık rolünün etkin gerçekleştirilmesi için sahip olması gereken özellikler:

Etkin ve açık iletişim: Etkin bir Product Owner’da olmazsa olmaz özelliklerin başında etkin ve açık iletişim gelmektedir. Tüm paydaşların sözcüsü konumunda olan bir rol olarak paydaşları ile her türlü iletişim kanalından etkin iletişim kurabilmeli, aktif bir dinleme gerçekleştirebilmeli, güçlü sorular sorarak talebin nedenini netleştirebilmeli gerekiyorsa yönlendirebilmelidir. Tüm paydaşları ile düzenli iletişim kurması için çeşitli etkinlikler düzenleyebileceği gibi mail üzerinden bilgilendirmeler yapabilir. Böylelikle tüm paydaşlar aynı noktada olacağından oluşabilecek sorunların önüne geçilecektir.

Şeffaflık oluşturabilen, ikna edebilen: Takımın NE, NEDEN ve hangi ÖNCELİKLE yapılmasından sorumlu olan bir rol olarak geliştirme yapılana kadar aldığı kararların, gelişmelerin sebepleri, gerçekleştirdiği aktiviteler konusunda şeffaf olmalıdır. Product Backlog’a tüm paydaşların şeffaf bir şekilde erişim sağlayarak gelişmelerden haberdar olmasını sağlamalıdır. Geliştirme sürecinde yaşanabilecek zorluklar, sorunlarla ilgili zamanında bilgi vererek şeffaflığın oluşturulması güven ortamının kurulmasını da sağlayacaktır. Kararların sebeplerini açıkladığında herkes hemen bunu kabul etmeyecektir. Bu noktada ikna etme yetkinliğine sahip olmasının gerekliliği ortaya çıkacaktır.

Değer odaklı bakış açısı: Product Owner’lar en yüksek değere sahip işin öncelikli olarak yapılmasını sağlamalıdır. Talep edilen her bir işin NEDEN istendiğini, NEDEN DEĞERLİ olduğunu bilmeli veya sorgulamalıdır. Tecrübesi ve bilgisi ile daha kaliteli bir ürün/hizmet geliştirilmesine destek olmalıdır. Bu yetkinliğe sahip olabilmesi için araştırmacı, sürekli öğrenme isteğine sahip olmalıdır.

HAYIR diyebilen: HAYIR diyebilmenin hem iş hem de özel hayatta önemli yetkinliklerden birisi olduğunu düşünüyorum. Koçluğunu yaptığım takımlardan birisi çalışmak istemediklerini motivasyonlarının çok düşük olduğu ile ilgili bir geribildirimde bulunmuştu. Takımla yaptığımız değerlendirmeler sonrası Product Owner’ın sprint içinde acil olarak gelen taleplerin hemen hepsini kabul etmesi, takımında yapmaya çalışmasından kaynaklandığını belirledik. Product Owner HAYIR diyemiyor, takım da HAYIR diyemiyor ve sonuçta hergün fazla mesai yapan bir takım çıkmıştı. Böyle bir tempoda uzun süreli çalışamadığından takım bir süre sonra hayata küsüyor. HAYIR demenin riskini olumsuz bir tecrübe ile de olsa takım anlamıştı. Doğru işlerin yapılabilmesi bazı işlere HAYIR denilmesinden geçmektedir.

Tüm partileri bütünleştiren: Agile takımlarının birçok paydaşları olabilir, hepsinin aynı noktada olması Product Owner’ın sorumluluğundadır. Product Owner paydaş ekiplerden birisinin çalışanı da olabilir. Yalnız bakış açısı sadece üyesi olduğu birim değil tüm paydaşlara eşit mesafede durmalı, önceliklendirme noktasında da tarafsız yaklaşabilmelidir.

Rolünü sahiplenen: Product Owner’ın rolü gereği sorumlulukları sahiplenmesi ve yerine getirmesi gerekmektedir. Organizasyonda Product Owner rol ve sorumluluklarına saygı duymalıdır.

Ürün vizyonuna liderlik eden: Ürünün gelecekte nasıl bir duruma geleceğinin belirlenmesinde, takım ve paydaşlar tarafından benimsenmesinde liderlik etmesi gerekmektedir. Ürünün vizyonuna katkı sağlayacak verileri toplamalı, araştırmalı ve değerlendirmelidir.

Agile değerlere ve Kaizen kültürüne sahip: Agile yaklaşımla amaç takım ruhu içerisinde, müşterilerden sık geribildirimler alarak, pazara sık ürün teslim ederek adaptasyonu sağlayabilmektir. Etkin bir Product Owner’ın bakış açısı, bulunduğu takımla tek bir takım ruhu içerisinde en değerli kısımla başlayarak ürünü geliştirme olmalıdır. Bu geliştirme sürecinde nasıl daha iyi yapabiliriz düşüncesi ile her zaman daha iyiye yani Kaizen’e odaklanmalıdır.

Müşteri odaklılık: Product Owner, taleplerde değerli kısma odaklandığı kadar müşteriyi memnun edecek kısımlara da odaklanmalıdır. Klişe bir cümle olacak ama Product Owner için müşteri memnuniyeti öncelikli olmalıdır.

Yukarıdaki maddelere ek olarak Product Owner birçok farklı düşüncelerin olduğu ortamlardaki çatışma ortamını yönetme, yaşanan problemlerin hızlı çözmesi ve birçok alternatif içinden en doğu en hızlı karar verme konusunda yetkin olması sorumluluklarını etkin bir şekilde gerçekleştirmesini sağlayacaktır.

Leave a Comment

E-Bülten Aboneliği

Haftalık yayınlanacak bültene mail adresinizle ücretsiz kayıt olabilirsiniz.

2024 Copyright KaizenHub.com.tr | Powered By MLAP.com.tr